Skip to main content

Contents

    Redactioneel

    Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen staan tegenwoordig vol in de schijnwerpers en verdienen ook alle aandacht. Toch worstelen veel bedrijven nog met de specifieke betekenis voor hun bedrijf en de vertaling naar alle aspecten van de bedrijfsvoering.

    De groei van de wereldbevolking, uitputting van natuurlijke hulpbronnen, klimaatverandering en diverse andere factoren tonen aan dat wij ons op een pad begeven dat niet duurzaam is. Het heeft er dan ook alle schijn van dat als wij er niet in slagen onze consumptie- en productiepatronen te veranderen de toekomst er verre van rooskleurig uitziet.

    Bedrijven staan hierbij niet aan de zijlijn. De ontwikkelingen leiden tot concrete kansen en bedreigingen. De grondstoffen waarmee ze produceren worden schaarser en gaan meer kosten. De druk op infrastructuur en natuurlijke systemen zal toenemen als gevolg van onze behoefte aan economische groei en welvaart. Supply chains worden beïnvloed door de resultaten van een opwarmend klimaat. En een toename van aan duurzaamheid gerelateerde wet- en regelgeving valt te verwachten. Daarnaast zijn de verwachtingen van consumenten en investeerders aan het veranderen. De kansen in de toekomst zullen liggen op het snijvlak van oplossingen voor mens en milieu en een gezonde bottom line en aandeelhouderswaarde. Zo worden risico’s omgezet in kansen.

    Gedreven door de kansen die ze zien of de risico’s van bijvoorbeeld dreigende wetgeving zetten veel bedrijven in op maatschappelijk verantwoord ondernemen. De automobielsector is daarvan een goed voorbeeld: de autofabrikanten hebben eigenlijk in een jaar of vijf het roer omgegooid naar efficiency en zuinigheid. Wellicht nog geholpen door het economische klimaat, waardoor de consument ook op zoek is naar zuiniger auto’s voor de belastingvrije subsidie. In de voedingsmiddelenindustrie wordt een dergelijke beweging ook zichtbaar met de focus op verantwoorde supply chains in bijvoorbeeld chocoladeproducten.

    In alle sectoren is IT een niet meer weg te denken element van de bedrijfsvoering. De beweging naar maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt daar dan ook steeds meer zichtbaar. Ruwweg kunnen we daarin twee aspecten onderscheiden:

    • Duurzaamheid van IT, waarbij vooral gekeken wordt naar de footprint van IT zelf. Zo bevindt het nieuwe datacenter van Facebook zich vlak bij de Noordpool bij de Zweedse plaats Luleå om onder andere te besparen op koeling. Dichter bij huis is afgelopen jaar een convenant getekend door een aantal Nederlandse CIO’s om te streven naar grotere energie-efficiency. In de huidige tendens naar uitbesteding en cloud computing kan dit een verdere vergroening van de serviceproviders gaan afdwingen.
    • Duurzaamheid door IT, met andere woorden, IT zo inzetten dat organisaties efficiënter gaan werken en zo zorgen voor minder energieverbruik en CO2-emissies. Deze efficiëntieslag wordt ook breder in de samenleving opgezocht. Voorbeelden hiervan zijn ‘intelligente’ elektriciteitsnetwerken, waarbij decentraal opgewekte energie eenvoudig kan worden verrekend tussen burgers.

    Kortom, er bestaan voldoende mogelijkheden voor IT om een rol te spelen in de uitdagingen waar wij als samenleving steeds concreter mee worden geconfronteerd. Succesverhalen zullen daarom zeker niet uitblijven en de verduurzaming verder versnellen. Daarbij kunnen IT-auditors en -adviseurs samen met de sustainabilityspecialisten een uitstekende rol vervullen.

    Wij wensen u veel leesplezier en stof tot nadenken toe met de geselecteerde artikelen. Tevens nodigen wij u uit, mocht u dat willen, met de auteurs van de verschillende artikelen in contact te treden als u verder over een onderwerp van gedachten wilt wisselen.

    Maurice op het Veld

    Arjan de Draaijer

    Verified by MonsterInsights