Skip to main content

Themes

Cyber Security & Privacy
Governance Risk & Compliance

25 mei 2018 komt in zicht: handvatten om te voldoen aan nieuwe privacywetgeving

Te treffen voorbereidingen voor de Algemene Verordening Gegevensbescherming

Met de invoering van de nieuwe privacywetgeving stellen veel organisaties de vraag welke maat­regelen ingericht moeten worden om hieraan te kunnen en blijven voldoen. Dit artikel biedt een raamwerk dat inzicht geeft in de goede gebruiken van zeven onderzochte organisaties uit verschillende sectoren, en kan door andere organisaties worden gebruikt als uitgangspunt of referentiekader bij het opzetten van een privacyprogramma.

De maatregelen zijn samengevat in een generiek raamwerk, gebaseerd op het People-, Process- en Technology-model. De onderzochte organisaties noemen drie maatregelen die prioriteit verdienen bij de bescherming van persoonsgegevens: 1) het adequaat beveiligen van data, 2) op basis van de aard en activiteiten van de organisatie (welke privacygevoelige gegevens worden verwerkt?) beleid bepalen voor de omgang met dataprivacy en 3) privacybewustzijn creëren bij de werknemers.

Introductie: de komst van de Algemene Verordening Gegevensbescherming

Tot 2016 was de invoering van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) uit 2001 de laatste omvangrijke verandering in de Nederlandse privacywetgeving ([OVER01]). Dit betrof de implementatie van de Europese Privacyrichtlijn uit 1995 ([EUPA95]). In 2016 is er, na jarenlang overleg tussen de lidstaten van de Europese Unie (EU), overeenstemming bereikt over de inhoud van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG, in het Engels GDPR genoemd).

De AVG is op 25 mei 2016 reeds in werking getreden, en heeft een implementatietijd van twee jaar; organisaties hebben derhalve tot 25 mei 2018 de tijd om de eisen van de AVG te implementeren. Op die datum zullen de Wbp en de Europese Privacyrichtlijn ingetrokken worden en vanaf dan wordt de AVG gehandhaafd. Met de komst van de AVG worden de privacyeisen strenger en uitgebreider. Bovendien worden alle privacyeisen in de verschillende EU-lidstaten gelijkgetrokken, omdat een EU-verordening rechtstreeks van toepassing is op elke lidstaat. Hiermee worden onderlinge verschillen voorkomen. Daarnaast is de geografische scope van de AVG uitgebreider dan de huidige wetgeving, aangezien de AVG van toepassing is op alle organisaties die persoonsgegevens van inwoners uit de EU verwerken. Hiermee heeft de AVG een extraterritoriale werking en treft deze wetgeving ook organisaties buiten de EU.

Tot slot worden de boetes door de AVG flink hoger. Met de komst van de AVG kan een boete oplopen tot wel 20 miljoen euro, of 4% van de wereldwijde jaaromzet (de hoogste waarde telt). Deze boetes kunnen per overtreding worden opgelegd (bijvoorbeeld voor het overschrijden van bewaartermijnen en het niet op orde hebben van een verwerkingenregister), waarbij de hoogte wel afhankelijk is van de handhavingskracht van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en de mate waarin de betreffende organisatie toereikende privacymaatregelen heeft getroffen. Vooruitlopend op de AVG kan de AP sinds 1 januari 2016 al boetes opleggen, welke kunnen oplopen tot 820.000 euro of 10% van de jaarlijkse omzet ([OVER16]). Met deze wijzigingen geeft de EU een belangrijk signaal af dat de privacy van haar burgers zeer serieus wordt genomen.

Door de invoering van deze wetgeving stellen veel organisaties de vraag welke maatregelen ingericht moeten worden om te voldoen en te blijven voldoen aan de AVG. Deze vraag was de aanleiding om onderzoek te doen naar de wijze waarop privacyvolwassen organisaties zich voorbereiden op de aangescherpte privacywetgeving. ‘Privacyvolwassen’ houdt in dat organisaties zich minimaal op ‘niveau 3’ qua privacyvolwassenheid bevinden. Gebaseerd op het CMM-model, houden de niveaus het volgende in:

  • niveau 1: ad-hoc/informeel;
  • niveau 2: beheerste processen;
  • niveau 3: vastgestelde (bedrijfsbrede) processen;
  • niveau 4: voorspelbare processen;
  • niveau 5: geoptimaliseerde processen.

Wij zien dat organisaties die de huidige privacywetgeving al goed en volledig hebben geïmplementeerd, en/of tijdig zijn begonnen met de voorbereiding op en implementatie van de AVG, zich op een hoger volwassenheidsniveau bevinden. Hierbij is het goed om te realiseren dat alleen de eisen eenmalig implementeren niet genoeg is; compliant blijven aan de AVG is een continu doorlopend proces. Zo moet de documentatie blijvend worden bijgehouden, bewaartermijnen gemonitord, persoonsgegevens gecorrigeerd of ge-update waar nodig, en de werking van de benodigde (beveiligings)maatregelen geëvalueerd en aangepast waar nodig.

Door middel van interviews met de Data Protection Officers (DPO’s) van zeven organisaties – opererend in de criminele opsporing, de telecomsector, de bancaire sector en de energiesector – is inzicht verkregen in de maatregelen die organisaties hebben genomen of nog van plan zijn te nemen om te voldoen aan de AVG. De grootste veranderingen in de privacywetgeving ten opzichte van de huidige situatie zijn als uitgangspunt genomen voor deze interviews. De verschillende benaderingen van de organisaties zijn samengevat in een generiek data-privacyraamwerk, gebaseerd op het People-, Process-, Governance- en Technology-model ([Leav65]). Dit raamwerk geeft inzicht in de goede gebruiken van de zeven onderzochte organisaties, en kan door andere organisaties worden gebruikt als uitgangspunt of referentiekader bij het opzetten van een eigen privacyprogramma.

Eisen en benodigdheden voor implementatie

De voornaamste wijzigingen ten opzichte van de huidige situatie ([EUCO15]), zoals mede aangegeven door de DPO’s, zijn hieronder uiteengezet. Hierbij wordt een aantal handvatten geboden met betrekking tot de voorbereidingen die organisaties kunnen treffen om deze eisen te implementeren.

1. Accountability

In de AVG worden meer eisen gesteld aan de ‘accountability’ van een organisatie. Accountability houdt kortweg in dat organisaties aantoonbaar compliant zijn en verantwoording kunnen afleggen richting de toezichthouders en betrokkenen over de behoorlijke, zorgvuldige en transparante omgang met persoonsgegevens. Zo zullen organisaties actief een verwerkingsregister moeten bijhouden, met daarin onder meer de categorieën: persoonsgegevens, betrokkenen en (eventuele) ontvangers, verwerkingsdoeleinden, bewaartermijnen en beveiligingsmaatregelen. Dit moet een organisatie op elk moment aan de toezichthouder kunnen laten zien. Andere accountability-eisen binnen de AVG zijn bijvoorbeeld de vereiste van het schriftelijk vastleggen van rollen, taken en verantwoordelijkheden, en een schriftelijk privacy- en informatiebeveiligingsbeleid (inclusief datalekprocedure) op te stellen. Om te voldoen aan de verwachting van accountability, zoals uitgewerkt in de AVG, geven de verschillende DPO’s aan dat de volgende aspecten van belang zijn:

Organisatorische, technologische en fysieke beveiligingsmaatregelen

Zonder goede beveiligingsmaatregelen kunnen persoonsgegevens niet adequaat beschermd worden. Hierbij zijn zowel organisatorische maatregelen (bijvoorbeeld het trainen van personeel of het opstellen van een beveiligingsbeleid, het naleven van bewaartermijnen), fysieke maatregelen (zoals sloten op kasten en deuren en een pasjessysteem om binnen te komen), als technologische maatregelen (anonimiseren, logische toegangsbeveiliging, zoals role-based-access controls, encryptie, firewalls, etc.) van groot belang.

Bijhouden van documentatie van de geïmplementeerde privacymaatregelen

Deze documentatie kan worden overgedragen aan de autoriteiten, om aan te tonen dat voldoende maatregelen zijn ingericht om de persoonsgegevens adequaat te beschermen. Bovenstaande organisatorische, fysieke en technologische maatregelen zullen derhalve adequaat gedocumenteerd moeten worden en periodiek worden geëvalueerd op hun werking.

Goed gebruikmaken van de privacypolicy en -statement

Een privacypolicy (ook wel privacybeleid genoemd) is een intern beleidsstuk over de wijze van handelen met betrekking tot persoonsgegevens. Het is van belang dat hierin een datalekprocedure en het informatiebeveiligingsbeleid schriftelijk wordt vastgelegd. Daarnaast is het goed om de bewaartermijnen per categorie persoonsgegevens, en de verantwoordelijke per categorie persoonsgegevens, in dit document op te nemen.

Een privacystatement is een document dat extern richting betrokkenen wordt gecommuniceerd, waarin zij worden geïnformeerd over de verwerking van hun persoonsgegevens. De inhoud hiervan moet aan een aantal wettelijke eisten voldoen; zo moeten betrokkenen geïnformeerd worden over de doelen van de gegevensverwerking, de grondslag, bewaartermijnen, hun rechten bij eventuele verstrekkingen aan derden en de contactgegevens van de verantwoordelijke organisatie. Door gebruik te maken van één privacystatement kan een organisatie het gebruik van (een overdaad aan) statements en expliciete toestemmingsvragen vermijden. Het privacystatement moet duidelijk (heldere taal), compact en volledig zijn.

Opt-in/opt-out-systeem

Met een adequaat opt-in/opt-out-systeem, waarbij organisaties een overzicht creëren van de toestemming van hun klanten voor de (additionele) verwerking van persoonsgegevens, kan een organisatie accountability aantonen tegenover de toezichthouder. Daarnaast kan dit register handvatten bieden voor het inwilligen van verzoeken met betrekking tot het intrekken van toestemming door betrokkenen.

2. Privacy-by-Design en Privacy-by-Default

In de AVG worden Privacy-by-Design en Privacy-by-Default genoemd als essentiële vereisten. Dit betekent dat privacy vanaf het begin van elke informatielevenscyclus en gedurende de hele looptijd ervan ingebed is. Dit betreft dus elk (nieuw) project/programma/systeem/tool waarin persoonsgegevens worden verwerkt.

Bij Privacy-by-Design zijn voorts de volgende basisprincipes van belang:

  • voorkomen is beter dan genezen;
  • privacy is de standaard;
  • integreren van gegevensbescherming en beveiliging in het ontwerp;
  • volledige functionaliteit;
  • end-to-end beveiliging;
  • zichtbaarheid en transparantie;
  • respect voor de privacy van de betrokkene: deze staat centraal.

Daarbij wordt door de DPO’s aangegeven dat een organisatie gebruik kan maken van de volgende middelen om Privacy-by-Design/Privacy-by-Default te waarborgen:

Het uitvoeren van Privacy Impact Assessments (PIA’s)

Het uitvoeren van een PIA, voordat een nieuw project, proces of het gebruik van een nieuwe tool begint, borgt dat de bescherming van persoonsgegevens al aan het begin van de ontwikkeling van nieuwe initiatieven wordt geadresseerd. Een PIA identificeert de privacyrisico’s en helpt de benodigde beheersmaatregelen te kiezen en implementeren. Het uitvoeren van een PIA en de uitkomsten ervan vormen dan ook een goed uitgangspunt voor het toepassen van Privacy-by-Design. Het uitvoeren van PIA’s wordt met de komst van de AVG verplicht, wanneer de voorgenomen gegevensverwerking (waarschijnlijk) een hoog risico voor de privacybescherming kent (zoals bij profiling). Het is echter raadzaam om het uitvoeren van PIA’s niet alleen tot deze situaties te beperken. De uitkomsten van PIA’s helpen namelijk om privacyrisico’s vroegtijdig te identificeren en  beheersen. Voor de verplichte PIA’s schrijft de AVG voor wat er in moet komen te staan (systematische beschrijving, noodzakelijkheids- en evenredigheidstoets, impactanalyse en benodigde beheersmaatregelen).

Verder kan bijvoorbeeld het Toetsmodel PIA Rijksdienst voor de overheid gebruikt worden (in sommige gevallen is dit verplicht) en de NOREA-template voor overige organisaties. Alle geïnterviewde DPO’s gaven aan dat binnen hun organisaties al gebruik wordt gemaakt van PIA’s. Hierbij geven zij specifiek aan dat een PIA ook gebruikt kan worden om het privacybewustzijn binnen de organisatie te vergroten. Dit is echter wel afhankelijk van wie de PIA uitvoert en wie er betrokken worden bij het uitvoeren ervan. Als het uitvoeren van de PIA’s door interne of externe specialisten gebeurt, beklijft het minder bij de direct betrokken medewerkers en managers. Wij zien dat werknemers binnen organisaties meer privacybewust worden wanneer de medewerkers die direct werken met persoonsgegevens en de bijbehorende projecten/systemen/tools, actief betrokken worden bij het uitvoeren van een PIA (bijvoorbeeld door het houden van interviews). De actieve betrokkenheid van deze medewerkers vergroot ook de kans dat een juiste en volledige weergave van de risico’s en werkwijzen in de praktijk in kaart wordt gebracht.

Opt-in/opt-out voor klanten

Met het regelen van een opt-in/opt-out-mogelijkheid hebben betrokkenen de keuze welke informatie zij verstrekken aan de betreffende organisatie. Een opt-out mag niet leiden tot het niet kunnen afnemen van een dienst van de organisatie. Zoals eerder genoemd is het raadzaam om deze opt-ins en opt-outs in een systeem vast te leggen.

Technologische beveiligingsmaatregelen

In het kader van (het bereiken van) Privacy-by-Design worden vaak ook Privacy Enhancing Technologies (PET’s) genoemd. Dit is de verzamelnaam voor verschillende technieken in de informatiesystemen om de bescherming van persoonsgegevens te ondersteunen. Hieronder vallen anonimiserings- en pseudonimiseringstechnieken, de encryptie van persoonsgegevens of het gebruik van geanonimiseerde gegevens in testomgevingen. Zie ook [Koor11] voor meer informatie over Privacy Enhancing Technologies.

Dataminimalisatie en bewaartermijnen

Alleen de persoonsgegevens die nodig zijn voor het bereiken van het doel mogen worden verzameld, verwerkt en opgeslagen. Als de persoonsgegevens niet (meer) nodig zijn voor het bereiken van het doel of voldoen aan een wettelijke bewaartermijn, moeten ze worden verwijderd. Het is van belang om deze bewaartermijnen (voor zover mogelijk) van tevoren te bepalen voor nieuwe verwerkingen. Wij adviseren organisaties een inventarisatie te maken van de bewaartermijnen van de al opgeslagen/gebruikte persoonsgegevens. Organisaties zijn verplicht om alle (voorgenomen) bewaartermijnen te documenteren.

Classificatie van persoonsgegevens

Op basis van het privacyrisico met de corresponderende beveiligingsniveaus en geldende wettelijke eisen kan een overzicht worden gecreëerd van de mate van bescherming en/of additionele wettelijke eisen per categorie. Onze ervaring is dat veel organisaties een onderscheid kunnen (en/of moeten) maken tussen ‘gewone persoonsgegevens’, ‘bijzondere persoonsgegevens’ en ‘gevoelige persoonsgegevens’. Voor bijzondere persoonsgegevens (zoals ras, etniciteit, gezondheidsgegevens, etc) gelden additionele wettelijke eisen (zoals een extra wettelijke grondslag) en zwaardere beveiligingseisen. Persoonsgegevens die niet in de AVG als bijzonder zijn aangemerkt, maar wel naar hun aard gevoelig zijn (zoals financiële informatie), dienen extra beveiligd te worden, omdat de negatieve impact voor betrokkenen erg groot kan zijn in het geval van een datalek. Organisaties dienen de categorieën van persoonsgegevens die worden verwerkt schriftelijk te documenteren en op verzoek van de toezichthouder te overhandigen.

Een datalekprocedure

Voor het waarborgen van Privacy-by-Design is een datalekprocedure (ook) van belang.

Aanstellen van privacyteams

Idealiter worden er privacyteams aangesteld met taken en verantwoordelijkheden om privacy te borgen binnen de organisatie. Deze teams controleren onder meer dat er geen privacygevoelige informatie rondslingert en hebben een mandaat om collega’s aan te spreken, zodat het privacybewustzijn van werknemers wordt vergroot.

3. Rechten van betrokkenen

In de AVG worden de rechten van betrokkenen uitgebreid met het recht op dataportabiliteit, en wordt het ‘recht om vergeten te worden’ verankerd. Ook wordt onder andere het recht op informatie uitgebreid; vóórdat de gegevensverwerking begint, dient de verantwoordelijke de betrokkene over meer zaken te informeren dan nu het geval is (bijvoorbeeld over bewaartermijnen, doorgifte van gegevens, etc). Het is voor organisaties van belang dat deze rechten ook daadwerkelijk ingewilligd kunnen worden. Omdat het verwerken van persoonsgegevens vaak nodig is voor organisaties om diensten te kunnen verlenen aan hun klanten (de betrokkenen), verwachten de geïnterviewde DPO’s niet dat betrokkenen het recht om vergeten te worden vaak zullen gebruiken. De impact hiervan lijkt daarmee klein.

Wel moet worden opgemerkt dat wanneer betrokkenen het vermoeden hebben dat hun persoonsgegevens niet zorgvuldig worden verwerkt, hier snel verandering in kan komen. De DPO’s geven hierbij aan dat:

Er geen aanleiding moet zijn voor klanten om van deze rechten gebruik te maken.

Het bewustzijn van medewerkers voor het zorgvuldig omgaan met en het verwerken van persoonsgegevens en de hieraan gerelateerde risico’s is dus van uiterst belang.

Bij de start van nieuwe projecten rekening dient  te worden gehouden met de rechten van betrokkenen (Privacy-by-Design).

Het implementeren van de mogelijkheid om persoonsgegevens weer uit systemen te verwijderen is hier een voorbeeld van.

Het belangrijk is dat men weet waar welke data wordt opgeslagen.

Voor complexe organisaties kan dit proces worden ondersteund door een data-mappingtool, waarin wordt geregistreerd welke persoonsgegevens zijn opgeslagen in welk systeem/project/tool. Ook het eerder genoemde opt-in/opt-out-raamwerk kan van groot belang zijn om bij te houden welke klanten voor welke doeleinden toestemming hebben gegeven of deze selectief hebben ingetrokken. Onze ervaring hierbij is dat het van groot belang is om ongestructureerde data in kaart te brengen; wij zien vaak dat het feit dat de meeste data ongestructureerd is, wordt vergeten of onderschat. Het is daarbij voor veel organisaties een uitdaging om dit goed in kaart te brengen. Bij ongestructureerde data kan gedacht worden aan persoonsgegevens die worden uitgewisseld tussen de betrokkene en (bijvoorbeeld) de klantenservice van een bedrijf, via e-mail, social media, telefoon of brief. Het in kaart brengen van alle data is belangrijk om aan de overige verplichtingen van de AVG te voldoen, alsmede te weten waar datalekken kunnen ontstaan.

Dataminimalisatie is noodzaak.

Persoonsgegevens mogen alleen worden verzameld en opgeslagen als deze noodzakelijk zijn om het doel te bereiken. Als ze niet (meer) nodig zijn, mogen ze niet (meer) worden verzameld en opgeslagen en dienen ze te worden verwijderd of geheel te worden geanonimiseerd. Dataminimalisatie wordt als een kritieke factor gezien bij het in goede banen leiden van de rechten die betrokkenen kunnen uitoefenen. Hoe minder persoonsgegevens worden opgeslagen, hoe minder complex de processen voor het voldoen aan deze rechten, hoe minder te beschermen (en te back-uppen), hoe minder de datakwaliteit bewaakt hoeft te worden en hoe minder groot de impact is als persoonsgegevens worden gelekt (bijvoorbeeld door middel van een hack).

4. Data Privacy Officer (DPO)

Het aanstellen van een DPO wordt voor sommige organisaties verplicht (bijvoorbeeld overheidsorganisaties of organisaties die op grote schaal bijzondere persoonsgegevens verwerken). Ook de organisaties waarvoor een DPO niet verplicht is, raden wij aan om een DPO aan te stellen, of in ieder geval een Privacy Officer, zodat de coördinatie van de privacy belegd is binnen de organisatie. Het voornaamste verschil tussen een DPO en Privacy Officer is dat de DPO een volledig onafhankelijke functie is binnen een organisatie. De geïnterviewde DPO’s geven hierbij ook aan dat er dankzij een DPO een duidelijker overzicht kan worden verkregen van de maatregelen die al genomen zijn en nog genomen moeten worden om privacy adequaat te beschermen, alsmede hoe hierop goed toezicht gehouden kan worden. Hierbij is het van belang dat de DPO genoeg middelen en support van het management krijgt om de privacy naar behoren te kunnen inrichten en borgen. Zonder de betrokkenheid van het hogere management staat privacy niet bovenaan de agenda en krijgt het vaak niet de aandacht die het verdient. Wij zien bij veel organisaties dat de DPO samenwerkt met de Security Officer en/of CISO, zodat de privacy en informatiebeveiliging goed op elkaar kunnen worden afgestemd. Ook zien we dat bij grote organisaties een privacyteam wenselijk is (met de DPO ‘aan het hoofd’), waarin de belangrijkste stakeholders van een organisatie, als het gaat om privacy, plaatsnemen (bijvoorbeeld iemand van de juridische afdeling, klantenservice, IT, marketing, HR en andere medewerkers die (veel) met persoonsgegevens werken). Op deze manier kan de privacy geborgd worden binnen de gehele organisatie.

Een kanttekening bij het bovenstaande is overigens dat wij zien dat het voor veel organisaties een uitdaging is om voldoende gekwalificeerd personeel aan te stellen en/of dat privacy niet bij de juiste medewerkers wordt belegd. Het is van belang dat aangestelde medewerkers kennis van privacy hebben, maar ook dat er verschillende expertises worden gewaarborgd (juridisch, projectmanagement, technisch, etc). Daarom is het ook aan te bevelen om tijdig benodigd personeel te werven en bewustzijn te creëren bij het management van de organisatie, aangaande het belang van de investering in adequaat personeel.

5. Meldplicht datalekken

Organisaties zijn niet altijd in staat om een datalek met (gevoelige) persoonsgegevens te voorkomen. Dit vereist de AVG ook niet; het niet melden ervan is hetgeen beboet kan worden. Het verplicht melden van datalekken aan de Autoriteit Persoonsgegevens en – afhankelijk van het type lek en impact – de betrokkenen, maakt sinds 1 januari 2016 al deel uit van de Nederlandse Wbp. Hiermee is Nederland vooruitgelopen op de komst van de AVG, waarin deze meldplicht van datalekken ook is opgenomen. De meldplicht datalekken houdt in dat organisaties een datalak binnen 72 uur na de ontdekking ervan moeten melden aan de betrokkenen. Dit is in lijn met de Europese tijdslimiet. Door de geïnterviewde DPO’s wordt aangegeven dat het onderstaande voor de meldplicht datalekken van groot belang is:

Een overzichtelijke data-infrastructuur

Wanneer er een datalek plaatsvindt, wordt zo gewaarborgd dat de organisatie de Autoriteit Persoonsgegevens (en eventueel de betrokkenen) van duidelijke informatie kan voorzien, zoals welke persoonsgegevens zijn gelekt en wat de impact hiervan is op de betrokkenen. Dit kan boetes vermijden, dan wel inperken. Ook kan dit overzicht gebruikt worden om de (eventuele) negatieve impact voor betrokkenen te beperken; doordat duidelijk is waarnaartoe de data (mogelijk) is gelekt, kunnen er immers gerichte beheersmaatregelen genomen worden.

Technologie

Technologische middelen, zoals anonimisering, encryptie en toegangsrestrictie kunnen het risico op datalekken verminderen. Tools waarmee overtallige persoonsgegevens opgespoord en verwijderd kunnen worden uit de systemen zijn eveneens een mogelijke oplossing. Deze techniek is veelal nog onontgonnen terrein, omdat de huidige bekende tools dit nog nauwelijks ondersteunen en deze nog volop in ontwikkeling zijn.

Datalek-responseprocedure

Het reageren op datalekken is een onderdeel van crisismanagement en in die zin niet nieuw. Het gaat hierbij om het bijeenroepen van een multidisciplinair team om een datalek te onderzoeken, de mogelijke consequenties te verkleinen en om binnen 72 uur na de ontdekking ervan het datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens te melden. Hierbij is het van belang om te realiseren dat deze 72 uur voor de hele keten geldt, dus ook als het lek bijvoorbeeld bij een leverancier (zoals een cloud provider) plaatsvindt. Dit onderwerp dient daarom goed geborgd te zijn in de contractuele afspraken met bewerkers. Ook de communicatie over datalekken is van groot belang, zowel richting de Autoriteit Persoonsgegevens als richting de betrokkenen (indien van toepassing), maar ook intern naar de medewerkers en eventuele leveranciers, als het gaat om de afhandeling van het datalek.

Opsporen datalekken van binnenuit

Proactief zoeken naar eventuele datalekken binnen de organisatie door het uitvoeren van beveiligingstesten is belangrijk om onder meer de impact van een datalek te mitigeren (bijvoorbeeld door indien mogelijk het lek gelijk te dichten, of zelfs preventief de systemen offline te halen).

Centrale privacyhelpdesk

Het melden van datalekken dient zo eenvoudig mogelijk te zijn voor de werknemer. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van een centrale privacyhelpdesk, die geraadpleegd kan worden wanneer een (mogelijk) datalek zich voordoet, en aangeeft waar het datalek gemeld kan worden.

6. Additionele aandachtspunten voor organisaties

Uit bovenstaande maatregelen komt naar voren dat de DPO’s het noodzakelijk achten dat organisaties de juiste mix van technologie en organisatorische processen implementeren om persoonsgegevens adequaat te beschermen. Verder zijn de ondertaande overkoepelende aandachtspunten van invloed op de privacyaanpak van een organisatie.

Samenwerking met andere organisaties

Organisaties kunnen leren van elkaars fouten. Daarom is het van belang dat zij met elkaar communiceren over de privacymaatregelen die zijn getroffen en de uitdagingen waar zij mee worstelen. Daarnaast zijn de meeste organisaties voor hun privacycompliance sterk afhankelijk van andere partijen, waarmee ze bijvoorbeeld klant- of medewerkersgegevens uitwisselen. Vanwege dit laatste punt bevelen wij ook aan om goede bewerkersafspraken te maken (dit is ook verplicht), en de bewerkers hier ook periodiek op te auditen.

Privacystrategie uitstippelen

Organisaties dienen rekening te houden met de cultuur bij het opzetten van een privacystrategie. Voor het opstellen van een privacystrategie dienen organisaties zichzelf vragen te stellen als: ‘Wat wordt er van mij als organisatie verwacht? Wat is mijn ambitie: wil ik de beste zijn op het gebied van privacy, of is voldoen aan de wet- en regelgeving voldoende? Hoe bewust zijn mijn medewerkers op het gebied van informatiebeveiliging en privacy? Wat is de impact als ik persoonsgegevens niet voldoende bescherm?’. Wat betreft die laatste vraag moeten organisaties inventariseren welke persoonsgegevens zij verwerken, en hoeveel tijd en middelen zij willen besteden aan de bescherming hiervan, rekening houdend met het risico op een datalek. ‘Het voldoen aan wet- en regelgeving is van belang, maar het voldoen aan de verwachting van de klant is misschien nog wel belangrijker. Uiteindelijk gaat het toch om de bescherming van de klant,’ aldus één van de DPO’s. Concrete voorbeelden hiervan zijn het niet verkopen of verstrekken van persoonsgegevens aan derde partijen waar niet over is gecommuniceerd, of het individueel profileren en sturen van aanbiedingen als er een product via internet is verkocht. De aard van de organisatie (welke privacygevoelige gegevens worden verwerkt en in welke mate) beïnvloedt dus hoe de organisatie om dient te gaan met het onderwerp privacy. Onze ervaring is hierbij dat organisaties privacy ook steeds vaker willen gebruiken als ‘unique selling point’ om zich positief te onderscheiden van concurrenten.

Bewustzijn van medewerkers

Ten slotte onderstrepen alle DPO’s het belang van het verhogen van het bewustzijn onder werknemers voor het adequaat beschermen van persoonsgegevens. Werknemers worden gezien als essentieel wanneer het gaat om het ontdekken van een datalek, omdat zij hier in de meeste gevallen het eerst tegenaan lopen. Het is daarom van groot belang dat werknemers een datalek kunnen herkennen en weten hoe zij hiermee om dienen te gaan. Alle (mogelijke) datalekken moeten gemeld worden bij bijvoorbeeld de DPO, zodat de DPO dit verder kan oppakken, en er geen datalek over het hoofd wordt gezien. Daarnaast is onze ervaring ook dat medewerkers in een aantal gevallen (onbewust) de ‘veroorzakers’ zijn van datalekken. Denk hierbij aan het laten rondslingeren of kwijtraken van USB-sticks of papieren met gevoelige informatie. Wij bevelen daarom aan om alle medewerkers binnen een organisatie te trainen; niet alleen de medewerkers die veel met persoonsgegevens werken, maar ook de receptie-, catering-, beveiligings- of schoonmaakmedewerkers instrueren om goed op te letten en verdachte/gevaarlijke situaties te herkennen (zoals niet-vergrendelde computers). Bewustzijn gaat verder dan alleen datalekken; medewerkers dienen goed op de hoogte te zijn van de voor hen belangrijke privacymaatregelen en andere typen privacy-incidenten. Het verhogen van privacybewustzijn van personeel kan op verschillende manieren worden bewerkstelligd.

Evenementen organiseren waarbij privacy centraal staat

Door middel van een privacycampagne (voorlichting geven, informatie verschaffen via intranet, posters) kunnen organisaties ervoor zorgen dat privacy onder de aandacht wordt gebracht van de werknemers. Zo gaf een van de DPO’s aan dat middels een privacycampagne uitdrukkelijk is gecommuniceerd dat men liever heeft dat er honderd (mogelijke) datalekken te veel worden gerapporteerd dan één te weinig, om werknemers zo aan te sporen vooral niet terughoudend te zijn met het rapporteren van een mogelijk datalek. Het is aan te raden om privacycampagnes te combineren met andere gerelateerde awarenesscampagnes, zoals beveiliging en privacy, integriteit en privacy, klantbediening en privacy, et cetera.

Trainingen (zowel verplichte e-learning per functie als klassikaal)

Het privacybewustzijn onder medewerkers is erg belangrijk bij het verzamelen van gegevens. Om privacy aan het begin van de (interne) keten (het begin van een project of gebruik van een tool) te implementeren, moeten ook de medewerkers aan het begin van de keten zich bewust zijn van de risico’s van het opslaan van privacygevoelige informatie. Trainingen kunnen in deze behoefte voorzien, zodat ook werknemers een gefundeerde beslissing kunnen nemen welke persoonsgegevens noodzakelijk zijn voor het verwerkingsdoel. Bij deze trainingen kan gebruik worden gemaakt van recente privacy-onderwerpen/-schandalen om privacy nog beter onder de aandacht te brengen. Ook kan besloten worden dat alle medewerkers verplicht zijn te slagen voor een (interne) privacytest.

Ludieke acties

Met een ludieke actie, bijvoorbeeld door middel van het uitdelen van USB-sticks, kan een organisatie zelf proberen haar medewerkers ‘privacygevoelige’ informatie te laten lekken, zonder dat zij dit door hebben. Dit creëert veel bewustzijn bij medewerkers, aangezien mensen leren door fouten te maken. Denk hierbij aan phishingacties via de mail en social engineering via de telefoon.

Privacyvragenuur

Een uurtje waarin de DPO beschikbaar is voor allerhande privacyvragen.

Een data-privacyraamwerk met het oog op de AVG

De maatregelen die genoemd zijn door de verschillende DPO’s, al dan niet reeds geïmplementeerd of met de wens om deze te implementeren, zijn geanalyseerd en samengevat in een generiek data-privacyraamwerk. Dit raamwerk verschaft inzicht in de maatregelen die organisaties dienen te nemen om persoonsgegevens te beschermen. Organisaties kunnen dit raamwerk gebruiken om de juiste privacymaatregelen te treffen ter voorbereiding op de AVG.

C-2017-3-Koetsier-t01-klein

Tabel 1. Data-privacyraamwerk. [Klik op de afbeelding voor een grotere afbeelding]

Conclusie: implementeer maatregelen op basis van de geïdentificeerde privacyrisico’s

Organisaties staan voor een uitdaging om de juiste maatregelen te treffen in voorbereiding op de veranderingen die de AVG met zich meebrengt. Om hier adequaat op te reageren kunnen organisaties het generieke data-privacyraamwerk als referentiekader gebruiken. Organisaties dienen dit te concretiseren en in lijn te brengen met de aard van hun eigen organisatie en het gestelde ambitieniveau, zodat het juiste niveau van maatregelen wordt getroffen op basis van de privacyrisico’s die de organisatie loopt.

De eerste stappen hierbij zijn het inrichten van privacyverantwoordelijkheden, het creëren van inzicht in de persoonsgegevens die worden verwerkt door verschillende afdelingen, het inventariseren van derde partijen om bewerkersovereenkomsten af te sluiten als deze er nog niet zijn, en het inrichten van een datalekproces. Door middel van deze activiteiten kan op de korte termijn resultaat worden geboekt en een basis worden gelegd voor het verder inrichten van privacyprocessen.

Literatuur

[EUCO15] European Commission, Agreement on Commission’s EU data protection reform will boost Digital Single Market, 15 december 2015.

[EUPA95] Europees Parlement en de Raad, Richtlijn 95/46/EG betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, 24 oktober 1995.

[Koor11] R.F. Koorn en J. ter Hart, Privacy by design: from privacy policy to privacy enhancing technologies, Compact 2011/0.

[Leav65] H. Leavitt, Applied organization change in industry: structural, technical and human approaches, ‘New perspectives in organizational research’, Chichester: Wiley, 1965.

[OVER01] Overheid.nl, Wet bescherming persoonsgegevens, 2001.

[OVER16] Overheid.nl, Boetebeleidsregels Autoriteit Persoonsgegevens 2016, Staatscourant, nr. 2043, 2016.

Verified by MonsterInsights