De concurrentie in de retailbranche, de drang naar schaalvergroting en de exponentiële groei van de informatietechnologie hebben in de afgelopen jaren geleid tot druk op marges van producten, een grotere productdiversificatie, agressievere marketingcampagnes en talloze overnames. Eén van de problemen waar de retailbranche op dit moment mee wordt geconfronteerd, is de beheersing van de interne bedrijfsprocessen tegen redelijke kosten. Standaardisatie van systemen en behoud van de benodigde flexibiliteit om tijdig op veranderingen in de markt te kunnen anticiperen, zijn hierbij noodzakelijk. Bovendien is de automatiseringsgraad toegenomen en neemt het belang van adequate preventieve controles en goed inzicht in decentraal uitgevoerde transacties toe.
Dit artikel verschaft inzicht in de problemen, oorzaken, oplossingen en valkuilen om te komen tot de beheersing van de financiële stromen in de primaire processen van een retailorganisatie. Ten slotte wordt beschreven dat het periodiek doorlopen van een managementcyclus noodzakelijk is om de beheersing van de financiële stromen continu te waarborgen.
Klik op het pdf-symbool om het volledige artikel te bekijken.