Skip to main content

Themes

Cyber Security & Privacy

Contents

    No trade without trust

    Vertrouwen in een digitale omgeving, meer in het bijzonder vertrouwen bij e-commerce, staat centraal in dit artikel. De nadruk ligt op consumentenvertrouwen, maar ook business-to-business e-commerce komt aan bod. Er wordt ingegaan op de vraag waar vertrouwen in een digitale omgeving op gebaseerd is en hoe het vertrouwen in elektronische handel kan worden vergroot. Tevens worden (inter)nationale beleids- en wetgevende initiatieven en zelfregulerende en commerciële initiatieven besproken. Hoe belangrijk vertrouwen bij Internet-handel is, blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat in een in 1998 verricht onderzoek beveiliging als grootste belemmering voor de toepassing van electronic commerce werd aangewezen ([KMCU98]). Terwijl een ander onderzoek heeft uitgewezen dat ruim tachtig procent van de Internet-gebruikers zich zorgen maakt over zijn privacy en dat ongerustheid over privacy en veiligheid aanleiding is om geen aankopen te doen via het web. Reden genoeg om na te gaan hoe vertrouwen in een elektronische omgeving kan worden vergroot.

    Klik op het pdf-symbool om het volledige artikel te bekijken.

    Verified by MonsterInsights