Een belangrijke graadmeter voor het realiseren van de strategische doelstellingen is de ontwikkeling van de beoogde baten van transformaties die een grote impact hebben op de organisatie. Door actief te sturen op baten houden organisaties alle ogen op de bal en zijn zij succesvoller in het realiseren van hun strategie. Daarnaast zorgt een actieve focus op baten voor een meer integrale sturing van transformaties, wat de mogelijkheid biedt voor betere besluitvorming.
Inleiding
Transformaties worden gestart om een belangrijke bijdrage te leveren aan het realiseren van de strategie van een organisatie. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om veranderingen die zorgen voor de aanpassing van de organisatie op veranderingen in de markt, het reduceren van kosten en het introduceren van nieuwe (informatie)technologie. Bijna zeventig procent van de transformaties wordt gezien als enigszins of grotendeels succesvol en minder dan tien procent als geheel succesvol ([McKi06]). Leuke statistieken, maar bedenk eens wat het voor uw organisatie zou betekenen een transformatie niet enigszins succesvol, maar grotendeels of zelfs geheel succesvol uit te voeren. Wat zou de impact hiervan zijn op uw medewerkers, klanten en aandeelhouders?
Ongetwijfeld zou dit grote impact hebben. De vraag wordt dan hoe dit te realiseren en vervolgens ook vast te houden voor de langere termijn. Daarbij spelen meerdere succesfactoren een rol. Dit artikel behandelt één van die succesfactoren, namelijk het sturen op het realiseren van de baten van transformaties.
Baten zijn de financiële en niet-financiële voordelen die een organisatie wil bereiken, zoals meer omzet of hogere klanttevredenheid. Uit onderzoek blijkt dat de mate waarin deze baten gerealiseerd worden sterk verbeterd kan worden door structurele aandacht op de batenkant van verandertrajecten ([Ward06]). Enerzijds door van tevoren scherp te krijgen hoe je einddoel eruitziet en wat de criteria voor succes zijn. Dit helpt enorm in het leggen van de juiste focus en het communiceren over de benodigde verandering. Anderzijds door het meten van de voortgang tijdens de transformatie, op basis waarvan bijgestuurd kan worden en verwachtingen kunnen worden gemanaged. Dit zorgt ervoor dat voor iedereen duidelijk is waar hij/zij staat en wat er nog van hem/haar verwacht wordt om het doel te bereiken.
Dit artikel gaat allereerst in op de vraag waarom organisaties bij transformaties aandacht aan baten zouden moeten besteden, terwijl je in zo’n transformatie nog duizend andere dingen kan/moet doen die veel belangrijker of urgenter lijken. Vervolgens wordt ingegaan op hoe batenmanagement dan vormgegeven moet worden en welke stappen hierin te onderscheiden zijn. Het sturen op baten zorgt ervoor dat alle ogen op de bal blijven.
Waarom batenmanagement bij transformaties?
De grootschaligheid van transformaties zorgt ervoor dat er veel van een organisatie wordt gevraagd. Het is daarom ook niet verwonderlijk dat uit onderzoek vele factoren naar voren komen die verbeterd kunnen worden om het succes van transformaties te vergroten. Mogelijkheden tot verbetering worden onder meer onderkend in de doorvertaling van de strategie, de meetbaarheid van de impact en de accountability ([HBR10]). Batenmanagement kan een belangrijke bijdrage leveren in het versterken van deze gebieden door expliciet en meetbaar te maken hoe de benodigde veranderingen bijdragen aan het realiseren van strategische doelstellingen. Dit biedt vervolgens ook een goede basis voor succesfactoren zoals communicatie en heldere mijlpalen, kpi’s en structuren ([McKi10]).
De belangrijkste bijdragen van batenmanagement zijn:
- verbindt strategie en executie;
- maakt verandering meetbaar en beheersbaar;
- leidt tot betere besluitvorming.
Samen met de assen kosten, voortgang en risico’s, die vaak al zijn ingevuld, biedt dit een goede basis voor het verbeteren van het succes van transformaties.
Batenmanagement verbindt strategie en executie
De eerste belangrijke bijdrage van batenmanagement is dat het strategie en executie met elkaar verbindt door vooraf te expliciteren hoe strategie wordt bereikt en gedurende de transformatie terug te koppelen over de voortgang, waardoor bijsturing kan plaatsvinden. Dit geldt zowel voor de projectactiviteiten als voor de lijnactiviteiten. Hiermee wordt inzichtelijk gemaakt welke verandering in de lijn (zoals in gedrag of werkwijze) nodig is om met de projectresultaten de beoogde doelen te bereiken. Het hebben van een nieuw customerrelationship-managementsysteem, bijvoorbeeld, levert op zich helemaal niets op. Pas wanneer de organisatie haar gedrag hierop aanpast en het systeem ook daadwerkelijk gebruikt om extra verkopen te realiseren door bijvoorbeeld cross-selling, beginnen de baten te tellen. Vaak zijn de projectactiviteiten duidelijk geëxpliciteerd, maar bestaat minder inzicht in de veranderactiviteiten die in de lijnorganisatie noodzakelijk zijn om daadwerkelijk de baten te realiseren.
Bij transformaties is dit extra belangrijk vanwege de omvang en het strategisch belang. Hierbij is het van belang dat van alle deelprogramma’s en -projecten en businessunits helder is wat zij moeten bijdragen om van de transformatie een succes te maken. Deze duidelijkheid biedt vervolgens de basis voor de noodzakelijke dialoog over doel, aanpak en snelheid van de transformatie om de status-quo te doorbreken ([Mile10]) en richting te bieden aan de transformatie. Immers, transformaties leiden vaak tot een grote wijziging in structuur, gedrag en verhoudingen. Handelen op basis van emoties of het laten prevaleren van politieke beweegredenen kan een transformatie al in een vroeg stadium laten ontsporen.
Batenmanagement maakt verandering meetbaar en beheersbaar
De tweede bijdrage van batenmanagement is dat het verandering meetbaar maakt. En, in de geest van managementgoeroe Peter Drucker: Wat je meet is wat je krijgt. Het meetbaar maken van verandering in specifieke kpi’s geeft een heldere boodschap over wat gewenst gedrag is, door kpi’s waarop leiders worden afgerekend in lijn te brengen met de beoogde doelen van de transformatie en conflicterende kpi’s nader te analyseren. Juist dit borgen van gewenst gedrag in budgetten en prestatiemeting (bijvoorbeeld Balanced Scorecard) helpt in het bereiken van duurzame resultaten.
Daarnaast zorgt meetbaar maken ervoor dat tijdig kan worden bijgestuurd. Immers, activiteiten of projecten leiden niet automatisch tot resultaat ([Skin04]). Een mooi voorbeeld hiervan is dat het kopen van een roeimachine (actie) niet automatisch leidt tot gewichtsafname (gewenst resultaat). Hiervoor moet actief gestuurd worden op zowel prestatie (zoals frequentie, geroeide afstanden en snelheid) als gezondheid (bijvoorbeeld hartslag en calorie-inname) (naar [Hunt09] en [Kell11]).
Batenmanagement leidt tot betere besluitvorming
De derde en laatste reden voor gebruik van batenmanagement bij transformaties is betere besluitvorming. Deze verbetering in besluitvorming wordt mogelijk gemaakt door duidelijkheid en meetbaarheid en het helder beleggen van verantwoordelijkheid voor het realiseren van bepaalde veranderingen en bijbehorende baten. Juist deze aspecten, informatie en duidelijkheid over wie waarover beslist, komen uit onderzoek naar voren als belangrijke succesfactoren bij de realisatie van strategie ([Neil08]).
Goede besluitvorming is extra belangrijk gezien het feit dat organisaties tijdens transformaties vaak te maken krijgen met veranderende omstandigheden en voortschrijdend inzicht. Wat als één van de concurrenten onverwachts net even eerder een nieuwe markt aanboort? Is het dan nog wel realistisch om het vooraf ingeschatte marktaandeel, op basis waarvan de inkomsten begroot zijn, te veroveren? Deze vragen rondom de zich wijzigende omgeving spelen natuurlijk bij alle veranderingen en projecten een rol. Bij transformaties wordt dit effect echter versterkt door onder meer de omvang, die zich vaak uitstrekt over meerdere bedrijfsfuncties en meerdere landen, de duur en het strategische karakter. Naast een kwalitatief betere besluitvorming door meetbare informatie en helderheid wie waarover beslissingen neemt, zullen beslissingen ook meer in lijn zijn met de (verduidelijkte) strategische richting. Ook wordt de organisatie in staat gesteld eerder besluiten te nemen, doordat door de batenrapportage direct duidelijk wordt dat resultaten in deelprojecten achterblijven of gaan afwijken van de beoogde strategische richting.
Batenmanagement tijdens transformaties biedt op deze wijze een basis waarop andere succesfactoren makkelijker kunnen worden ingevuld. Dit versterkt dan ook nog eens het primaire positieve effect op het resultaat van transformaties.
Samenvattend is in deze paragraaf duidelijk gemaakt waarom batenmanagement in het geval van transformaties extra belangrijk is. Een transformatie is een erg beweeglijk proces. Hierdoor moet er doorlopend gereflecteerd worden op de ontstane situatie en op variabele toekomstverwachtingen. Om de overkoepelende doelstelling van de transformatie relevant en realistisch te houden kunnen organisaties batenmanagement toepassen. In de volgende paragraaf wordt ingegaan op de aanpak van batenmanagement bij transformaties.
Aanpak
Nu de mogelijkheden van batenmanagement inzichtelijk zijn gemaakt, kunnen deze benut gaan worden. Zoals elke evaluatie is ook batenmanagement opgebouwd uit grofweg twee delen, namelijk het vooruit- en terugkijken. Aan het begin van de transformatie stelt een organisatie de beoogde baten vast. Periodiek zouden organisaties vervolgens moeten terugkijken om te evalueren in welke mate de baten gerealiseerd zijn. En vooruitkijken of de beoogde baten voor de komende periode nog haalbaar zijn of bijgesteld moeten worden. Wellicht worden er zelfs nieuwe baten mogelijk geacht. Met deze iteraties blijft er een continue focus op het nastreven van de juiste doelen; batenmanagement is dan ook zeker geen eenmalige exercitie.
In de volgende subparagrafen wordt beschreven hoe de aanpak eruitziet. Allereerst wordt stilgestaan bij de identificatie van de baten en het uitwerken van deze baten in concrete plannen. Vervolgens wordt gekeken naar de aanpak voor het realiseren van baten en het daarop sturen. Hierin wordt ook het terugkijken en vooruitkijken behandeld. Deze aanpak is schematisch weergegeven in figuur 1. In onze ervaring is het met name van belang extra aandacht te besteden aan de tussenliggende stappen in dit model (detailed analysis, design en implementation), aangezien dat de fase is waarin de baten en hun realisatie vaak dreigen te verwateren.
Figuur 1. Aanpak voor inrichten batenmanagement.
Identification: van strategische doelstellingen naar activiteiten
Het vaststellen draait om de identificatie van baten en het opbouwen van een samenhangend beeld van de realisatie ervan. Identificatie van baten draait kortgezegd maar om twee vragen: ‘Wat levert ons dit op?’ en ‘Waarom willen we dit?’ Het (herhaaldelijk) stellen van deze vraag zorgt ervoor dat de daadwerkelijke baten worden geïdentificeerd in plaats van gerealiseerde activiteiten. Hiermee ontstaat een scherp beeld van wat de verandering oplevert. Denk hierbij ook aan het eerdere voorbeeld van een CRM-systeem waarmee mensen anders moeten gaan werken om daadwerkelijk extra verkopen te genereren uit bijvoorbeeld cross-selling.
De tweede stap hierin is het leggen van de relatie tussen de activiteiten en het doel van de transformatie, ofwel: ‘Hoe bereiken we onze doelen?’ Uiteindelijk moeten alle activiteiten immers op de een of andere manier de transformatie ondersteunen. Om te kijken of dit ook daadwerkelijk het geval is, wordt een samenhangend beeld opgesteld in een afhankelijkheidsdiagram ([Ward06]). Dit diagram zorgt voor duidelijkheid in de relatie tussen verandering en strategie, waardoor strategie en executie met elkaar verbonden worden.
Het diagram, waarvan een ingevuld voorbeeld is weergegeven in figuur 2, wordt van links naar rechts opgesteld. In dit voorbeeld is weergegeven hoe de te implementeren modules bijdragen aan het bereiken van de doelen. De transformatie, en de strategie die daarmee in uitvoering wordt gebracht, is het beginpunt. Alles staat ten slotte in het teken van deze te laten slagen. De uiteindelijke doelstellingen worden bereikt door baten die door de organisatie heen geboekt kunnen worden. Om deze baten te realiseren moeten er bepaalde veranderingen in de organisatie plaatsvinden. Deze veranderingen hebben op hun beurt weer vereiste randvoorwaarden.
Figuur 2. Het batenrealisatiediagram legt de relatie tussen activiteiten en strategie.
Neem bijvoorbeeld een productiebedrijf dat de transformatie wil maken naar een strategie op basis van kostenleiderschap. Om deze strategie te laten slagen dienen de transportkosten te worden verlaagd, een bate in de organisatie. Deze verlaging gaat echter niet vanzelf, het bedrijf moet de logistieke stromen tussen fabrieken gaan bundelen; veranderingen in de plannen en aanrijroutes zijn hiervoor onontbeerlijk. Om de planning te optimaliseren blijken aanpassingen in het planninginformatiesysteem noodzakelijk, een randvoorwaardelijke eis.
Als het diagram eenmaal is opgesteld kan het ook van rechts naar links worden bekeken, in dat geval vertelt het diagram het verhaal van welke activiteiten leiden tot welke baten. Stel uzelf eens de vraag of het duidelijk is hoe elke activiteit van transformatie bijdraagt aan het doel. Zijn alle stappen noodzakelijk? Is het misschien mogelijk extra voordelen te behalen uit de toch al te ondernemen activiteiten? En staan nu alle activiteiten erin die noodzakelijk zijn voor het realiseren van de doelstellingen van de transformatie?
Dit batenrealisatiediagram is een krachtig instrument, omdat het in één plaat de activiteiten, tussenliggende baten en strategische doelstellingen van een transformatie laat zien. Dit kan vervolgens gebruikt worden in de communicatie met de organisatie en maakt voor iedereen duidelijk hoe zijn of haar activiteiten bijdragen aan het hogere doel.
Detailed analysis: uitwerken batenplannen
Na het verkrijgen van een compleet beeld van de te verwachten baten is de volgende stap het uitwerken van batenplannen per bate. Doel van deze batenplannen is een gedetailleerd inzicht te bieden in de benodigde activiteiten om de baten te realiseren en om de verandering meetbaar te maken zodat er beter op gestuurd kan worden. In deze plannen wordt een aantal zaken opgenomen dat van belang is voor het realiseren van de baten. Deze zaken zullen we achtereenvolgens in deze subparagraaf bespreken.
Het eerste onderwerp is het nader concretiseren van de bate die in het afhankelijkheidsdiagram vaak met een of enkele woorden is aangeduid. Bijvoorbeeld klanttevredenheid wordt dan toegespitst op enkele segmenten, maar wel in alle regio’s en dan met name gericht op de tevredenheid van de inkopers bij de klant.
De volgende stap is het vaststellen hoe de bate te meten. Er zijn verschillende soorten baten die in meerdere of mindere mate meetbaar zijn (zie figuur 3). Klanttevredenheid is minder goed meetbaar dan bijvoorbeeld afname salariskosten. Het is dus van belang de juiste indicatoren te kiezen om het toch meetbaar te maken, zoals via klanttevredenheidsonderzoeken, de wachttijd bij Customer Service of zelfs de tendens in tweets over de organisatie en haar producten.
Figuur 3. De meetbaarheid van baten ([OGC03]).
Het derde onderwerp is de beoogde ontwikkeling van de bate: huidige waarde, doelwaarde en het pad daarnaartoe. Door baten hierbij zoveel mogelijk relatief te formuleren wordt alvast rekening gehouden met zich wijzigende omstandigheden. Zo is het statement dat de kostprijs tien procent omlaag moet, wat bij huidige volumes en kostprijsniveau X euro zou betekenen, beter te meten en bij te stellen bij grote volume- of grondstofprijswijzigingen. Stel ook vast in welke periode de bate gerealiseerd gaat worden en of deze ontwikkeling lineair verloopt of juist een olievlekwerking kent met een trage start.
Daarnaast wordt in het batenplan opgenomen wie verantwoordelijk is voor het realiseren van de bate. Over het algemeen zal dit een lijnmanager zijn die ook het mandaat heeft om de (gedrags)veranderingen in zijn afdeling door te voeren om de baten ook daadwerkelijk te bereiken. Vaak is het daarom wenselijk deze persoon vanaf het begin te betrekken bij het uitwerken van het batenplan. Dit draagt bij aan een betere besluitvorming. Wanneer niemand eigenaarschap wil hebben van een bate zal snel blijken dat deze helemaal van de lijst geschrapt moet worden.
Nadat de batenplannen zijn gemaakt en zijn besproken met de betreffende managers is het verstandig om met elkaar het hele batenrealisatiediagram nog eens kritisch te doorlopen. Mogelijk heeft het uitwerken van de batenplannen namelijk tot nieuwe inzichten geleid. Hierbij kan het ook handig zijn te kijken naar een aantal scenario’s. De plannen dienen vervolgens als leidraad tijdens het sturen op de realisatie van de baten, dit wordt besproken onder ‘Implementation and monitoring’.
Design: aanpak inrichten
Naast het inhoudelijk bepalen van de te realiseren baten moeten organisaties ook nadenken over het inrichten van de aanpak voor batenrealisatie. Vaak wordt deze aanpak tijdens het uitwerken van de baten op hoofdlijnen bepaald, aangezien in deze aanpak ook bepaald moet worden wie de batenplannen op welke wijze verder moet uitwerken. Immers, afhankelijk van de aard van de transformatie kan hier gekozen worden voor een meer top-downaanpak die helderheid biedt (bijvoorbeeld bij een transformatie in het kader van kostenbesparing) of een meer bottom-upaanpak die al in deze fase zorgt voor meer draagvlak voor de verandering, wat bij een transformatie richting een meer innovatieve of klantgerichte organisatie mogelijk meer op zijn plaats zou zijn.
Het bepalen van de aanpak voor batenrealisatie betreft de structuur die nodig is om de baten te realiseren. Deze is afhankelijk van tal van factoren. Een kostenbesparing of fusie vraagt bijvoorbeeld een andere nadruk binnen het proces. En waar de ene organisatie gebaat is bij een zwaar formeel proces, wil de andere dit misschien juist voorkomen. Naast verschillen op basis van de aard van de organisatie en de transformatie, kan de aanpak ook verschillen tussen bijvoorbeeld afdelingen (zoals verkoop en financiën) of regio’s.
Ook moet worden vastgesteld op welke wijze de verantwoordelijkheid voor het realiseren van de baten wordt belegd. Zo is het bij een kanteling van de organisatie bijvoorbeeld de vraag of de verantwoordelijkheid voor batenrealisatie vanaf het begin bij de toekomstige procesmanager wordt gelegd, of eerst nog bij de functionele managers die nu nog de verantwoordelijkheid dragen voor deelprocessen. Dit zorgt er ook voor dat helder is wie waarover besluiten kan nemen, zodat besluiten niet ‘blijven hangen’ tussen de oude en nieuwe wereld.
Daarnaast gaat het om het vaststellen van de wijze van monitoren van de baten en hierop sturen. Kernvraag hierbij is hoe dicht je op de bal wilt spelen. Wil je alle baten in detail monitoren, of kies je er enkele indicatoren uit die een goed beeld geven van de mate waarin baten zullen worden gerealiseerd? Hierbij is ook de link met de huidige prestatiemeting van belang, bijvoorbeeld de mate waarin aangehaakt kan worden op iets als de huidige Balanced Score Card. Als dat het geval is, is het namelijk vaak handig de rapportagefrequentie daarop af te stemmen. Dit heeft ook weer invloed op wie zich bezighouden met de monitoring, en hoe en wanneer er gerapporteerd wordt. Tevens is bepaald op welke momenten er wordt teruggekeken en er, mogelijk, bijsturing plaatsvindt.
Deze activiteiten kosten natuurlijk tijd en moeite, en dat terwijl er tijdens een transformatie toch al van alle kanten aan de beschikbare middelen getrokken wordt. Om batenmanagement te laten slagen moeten de inspanningen daarom geborgd worden in zowel de planning als het budget van transformatie- en lijnmanagement.
Batenmanagement draait uiteindelijk om het realiseren van de doelstellingen van de transformatie. In die zin is batenmanagement ook heel erg het creëren van een mindset gericht op het realiseren van waarde voor de business. In veel organisaties zal tenslotte door projectmanagers er al voor worden gezorgd dat de activiteiten bijdragen aan het tot een goed einde brengen van een project. Door een focus te leggen op baten zorgt een organisatie ervoor dat de betrokkenen met elkaar ook verder kijken naar hoe met deze projectresultaten de baten bereikt kunnen worden. Zorg er dus voor dat deze mindset landt in de organisatie, laat mensen weten wat er van ze verwacht wordt en hoe ze daaraan kunnen voldoen. Bedenk hierbij ook dat batenmanagement een middel is en geen doel en dat de aanpak moet passen bij wat de organisatie wil bereiken. Een aardig voorbeeld was het WK Voetbal waarbij je op de Amerikaanse televisie bijna niet meer van het spel kon genieten doordat zeer frequent uitgebreide statistieken voorbijkwamen.
Implementation and monitoring: sturen op de realisatie van de baten
Transformaties zijn een uiterst dynamisch proces. Het is dan ook niet direct te verwachten dat alle baten precies volgens de initiële plannen gerealiseerd worden. Om deze reden is in de vorige stap de aanpak voor het sturen op de realisatie van baten vastgelegd. Tijdens de transformatie valt dit sturen uiteen in twee componenten: het monitoren van de realisatie van de baten en het periodiek bijstellen van de batenplannen.
Voor het monitoren wordt de realisatie van baten afgezet tegen de verwachtingen uit de batenplannen. De verantwoordelijke voor het realiseren van de bate (de aangewezen bateneigenaar) kan hierbij worden gevraagd een verklaring te geven voor eventuele verschillen. Als de huidige realisatie blijkt achter te lopen bij de verwachtingen is het zaak om uit te zoeken waardoor dit verschil is ontstaan. De achterliggende oorzaak kan immers wel eens grotere gevolgen hebben voor de transformatie dan het niet halen van een indicator. Stel ook de vraag of de planning voor de toekomst nog wel zo realistisch is of dat er bijgestuurd dient te worden. En wat dient er dan bijgestuurd te worden, de activiteiten of de indicator?
Dit geldt niet alleen voor verschillen in negatieve zin. Ook de baten die wel in de lijn der verwachtingen presteren moeten heroverwogen worden. Een kleine verandering in de omgeving, bijvoorbeeld, kan een groot effect hebben op het al dan niet gaan realiseren van een bate. Kijk ook of de baten nog wel de juiste zijn gezien het doel van de transformatie, want ook daar kunnen nieuwe inzichten ontstaan. Daarbij, misschien blijkt in praktijk wel dat de doelen omhoog kunnen of dat er nieuwe baten te behalen zijn; het zou een gemiste kans zijn hier niets mee te doen.
Monitoring vraagt om openheid en het delen van informatie en zicht. Vooral bij het vinden van negatieve verschillen bestaat het risico dat de monitoring gebruikt wordt om medewerkers af te rekenen op hun prestaties. Wanneer dit gebeurt neemt de kwaliteit van de monitoring af, bijvoorbeeld doordat medewerkers toekomstige problemen proberen te verhullen. Let er dus op dat de focus gericht blijft op de transformatie en een succesvolle afloop.
Een goed principe dat gebruikt kan worden voor het monitoren van de cashflow van een project aan de hand van de inkomsten uit financiële baten ten opzichte van de uitgaven, is weergegeven in figuur 4. Hierin zijn de uitgaven voor de transformatie afgezet tegen de verwachte inkomsten uit de (financiële) baten. De inkomsten zijn hierbij opgedeeld naar het risico dat de baten niet worden bereikt. Moeilijk te realiseren en onzekere baten (zoals omzetvergroting) worden dan geclassificeerd als hoog risico. Een voorbeeld van een laagrisicobate zou een efficiëntieverbetering zijn op een productieafdeling die een goed track record heeft op dit vlak. De figuur geeft ook een goed inzicht in hoe de overall haalbaarheid van de financiële baten in de loop van de tijd verandert, bijvoorbeeld als gevolg van vertraging van activiteiten of veranderende marktomstandigheden, en wat het effect hiervan is op de cashflow voor de transformatie.
Figuur 4. Voorbeeld van de cashflow van een project met uitgaven en inkomsten uit de baten.
Naast de monitoring is het verstandig de batenplannen periodiek te herijken. Dit zou bijvoorbeeld jaarlijks kunnen, bij voorkeur in combinatie met het herijken van de projectplannen voor de transformatie. Dit is belangrijk omdat vaak na een jaar het gevoel ontstaat dat zaken lopen en als het ware vanzelf gaan ([Mile10]). Dit herijken biedt de mogelijkheid in te spelen op de voortgang van batenrealisatie die is geconstateerd tijdens het monitoren, maar ook om te herijken tegen bijvoorbeeld voortgang van de transformatie en marktontwikkelingen. Voor het draagvlak is het verstandig de bateneigenaren hierbij te betrekken en met hen te kijken of er wellicht nog meer baten mogelijk zijn en of de transformatie versneld zou kunnen worden. Hierbij is het van belang niet alleen te focussen op de geplande (positieve) baten, maar ook eventuele ongeplande baten te identificeren en op te nemen in de plannen om deze beter te kunnen managen (zie ook figuur 5).
Figuur 5. Batenmanagementmatrix ([Ward06]).
Zoals in dit artikel duidelijk naar voren is gekomen, is batenmanagement geen aparte discipline, maar veeleer een perspectief dat ook meegenomen zou moeten worden bij het plannen en managen van een transformatie. In onze ogen draagt dit perspectief bij aan een vollediger beeld in de aansturing van transformaties zodat deze succesvoller kunnen worden gerealiseerd. In de hier opgenomen case is te zien hoe de beschreven aanpak in de praktijk tot succes kan leiden.
PostNL als voorbeeld van batenmanagement
PostNL positioneert zich met haar briefpostactiviteiten in de Nederlandse markt als het postbedrijf met de beste prijs-waardepropositie, vergelijkbaar met bijvoorbeeld Albert Heijn, KPN en KLM in andere markten. Door de volledige liberalisering van de postmarkt met eveneens grote substitutie als gevolg van digitalisering, is het belang van de prijscomponent sterk toegenomen, vooral voor post met minder stringente servicekaders. In combinatie met een dalende postmarkt leidt dit tot druk op de winstbijdrage.
Om de winstgevendheid te handhaven is de organisatie genoodzaakt de kosten van haar infrastructuur te verlagen en te flexibiliseren. PostNL introduceert een nieuw businessmodel met een distributieweek met piek- en daldagen. Klanten wordt onder andere tegen een lagere prijs een dagzeker product aangeboden op de piekdagen. De bijbehorende centralisatie van de kernactiviteiten collectie, sorteren, voorbereiden en bezorgen maakt dat PostNL één van de grotere transformaties die Nederland kent aan het realiseren is ([Post11], [Hest09]).
Consequentie van het nieuwe businessmodel met piek- en daldagen is ook flexibilisering van arbeid (minder voltijds medewerkers) en taakspecialisatie waarvoor lager gekwalificeerd personeel nodig is. Dit heeft tot gevolg dat PostNL deels afscheid neemt van de traditionele postbodes met grote uurcontracten en gelijktijdig op zoek is naar nieuwe postbezorgers met meer flexibiliteit in uren en met een lager tarief. Inhoudelijk een complex proces. Zeker omdat het over grote aantallen medewerkers gaat met aanzienlijke sociale consequenties.
Om de baten in de personele transformatie te realiseren is het goed inregelen van batenmanagement een kritische succesfactor voor het realiseren van de strategie. De doelstellingen inzake in- en uitstroom zijn gekoppeld aan ‘eigenaren’ die zelfstandig verantwoordelijk zijn voor de realisatie. Door daarnaast de gewenste veranderingen te beleggen in de budgetten, is het management de focus op realisatie van de baten gegarandeerd. Een speciaal projectbureau bewaakt de gewenste in- en uitstroom. In de praktijk blijkt dat de aannames die in het oorspronkelijk plan zijn gemaakt, weerbarstig zijn. Als bijvoorbeeld de uitstroom van postbodes langzamer gaat dan de planning, komt daardoor de werving van nieuwe postbezorgers onder druk. En ook economische ontwikkelingen hebben een sterke invloed op de in- en uitstroom. Dit vergt dus een continue afstemming van de bezetting. Complexiteit hierbij is dat de afstemming niet alleen op landelijk niveau, maar ook per regio dient plaats te vinden.
Conclusie
In dit artikel hebben we gekeken hoe batenmanagement kan bijdragen in transformaties. De belangrijkste bijdrage is het creëren van duidelijkheid over het wat, hoe en wie van de transformatie, en wel door uit te werken welke activiteiten bijdragen aan het bereiken van de strategische doelstellingen, hoe baten worden gerealiseerd en wie verantwoordelijk is voor het realiseren van de baten. Hiermee draagt batenmanagement bij aan de invulling van een aantal succesfactoren voor transformaties, zoals zorgen voor heldere doelen, doorvertaling van de strategie en heldere rollen en verantwoordelijkheden. Dit leidt tot een dieper inzicht van de betrokkenen in de transformatie, zodat wanneer door zich wijzigende omstandigheden bijgestuurd moet worden, dit ook tot een beter resultaat zal leiden.
Een goed plan is het halve werk, daarom is in dit artikel ook veel aandacht besteed aan het uitwerken van het batenrealisatiediagram en de aanpak voor batenmanagement. Cruciaal hierbij is een helder begrip van de wijze waarop baten gerealiseerd moeten worden en hoe zij bijdragen aan het bereiken van de strategische doelstellingen. Minstens zo belangrijk is de aanpak hiervoor af te stemmen op de organisatie en de aard van de transformatie die wordt uitgevoerd. Bij een transformatie gericht op kostenbesparing zul je resultaten op een andere manier moeten meten en bereiken dan wanneer het doel een kanteling richting een meer klantgerichte en innovatieve organisatie is.
Na de planfase is de grote uitdaging vervolgens tijdens de gehele transformatie de aandacht te blijven richten op het sturen op de baten van de transformatie en in de lijnorganisatie. Dit is een veranderproces in zichzelf, maar door als leider van de transformatie hier structureel op te sturen introduceer je de mindset voor baten, hou je alle ogen op de bal en worden mensen meer gericht op het bereiken van de businessbaten van verandering.
Literatuur
[Blen10] M.W. Blenko, M.C. Mankins and P. Rogers, The Decision-Driven Organization, Harvard Business Review, June 2010, p. 54-62.
[HBR10] Harvard Business Review, How hierarchy can hurt strategy execution, Harvard Business Review, July/August 2010, p. 74-75.
[Hest09] M. van Hest, E. Keyzer, L. Kox en P. Becker, Kostenoptimalisatie, De kaasschaaf biedt geen duurzaam soelaas, in: Excellent Presteren, KPMG, 2009.
[Hunt09] R. Hunter and G. Westerman, The Real Business of IT: How CIOs Create and Communicate Value, Harvard Business Press, October 2009.
[Kell11] S. Keller and C. Price, Beyond Performance: How Great Organizations Build Ultimate Competitive Advantage, Wiley, June 2011.
[Mank05] M.C. Mankins and R. Steele, Turning Great Strategy into Great Performance, Harvard Business Review, July/August 2005.
[Mart10] R.L. Martin, The Execution Trap, Harvard Business Review, July/August 2010, p. 64-71.
[McKi06] McKinsey, Organizing for successful change management: A McKinsey Global Survey, June 2006.
[McKi10] McKinsey, McKinsey Global Survey results: What successful transformations share, 2010.
[Mile10] R.H. Miles, Accelerating Corporate Transformation, Harvard Business Review, January/February 2010, p. 68-75.
[Neil08] G.L. Neilson, K.L. Martin and E. Powers, The secrets to Successful Strategy Execution, Harvard Business Review, June 2008.
[OGC03] OGC _Office of Government Commerce, Managing Succesful Programmes, second edition, TSO: London, 2003.
[Post11] PostNL, Business Strategy, www.postnl.com, 2011.
[Skin04] D. Skinner, Primary and secondary barriers to the evaluation of change, Evaluation 10/2, 2004, p. 135-154.
[Ward06] J. Ward and E. Daniel, Benefits management: Delivering value from IS & IT investments, John Wiley & Sons Ltd., 2006.